Sunday 30 June 2013

Side Income

10 Reasons to Start Your GLAM Business

Ramai yang tak realize sebenarnya kita ni kena ada side income. Rata-rata yang buat side income ni adalah golongan muda. Kebanyakkan yang tinggal kt bandar hanya tinggal cukup-cukup makan je untuk sampai hujung bulan. Tp pelik jugak bila ada yang kata rezeki mereka cukup la utk hidup... cukup ke?? mmg kita perlu bersyukur dgn ape yg ada but somehow or rather nowdays its all about MONEY!!! ada juga yg ckp Duit bukanlah segalanya tp segala-galanya sekarang perlukan DUIT!! 

Let me share with u guys something that inspired by my direct leader CDM Shaliza Aziz, kenapa kita perlu start bisnes dengan GLAM!!

1) Saving

Ramai yang buat saving thru pinjaman especially ASB Loan. Zaman sekarang kalau gaji RM3,000 dikategorikan dalam golongan pendapatan rendah, especially yang tinggal di bandar. Selepas tolak semua hutang, ada yang tak boleh nak menyimpan disebabkan gaji tinggal cukup-cukup sampai hujung bulan. Bayangkan kalau kita buat side income, tentu kita boleh simpan lebih untuk anak-anak, emergency, balik kampung, nak beli rumah, nak kahwin.. macam-macam boleh buat sekiranya kita ada emergency.



One of the reasons kenapa Fara buat side income ialah SAVING. Majoriti daripada kami impikan saving yang banyak untuk masa hadapan. Bayangkan kalau abis bulan abis gaji, simpanan plak mmg tak ada langsung, so how are u gonna face your future?? tanya pada diri,umur kita sekarang berapa and how much savings that we have after retirement nnt? nk harap duit epf je cukup ke?? kalau x digunakan untuk emergency nnt... 

2) Nak settlekan hutang keliling pinggang 

Kebanyakan orang berhutang dalam dunia ni. Mana tak nya, nak beli kereta, rumah, perabot pun nk berhutang. Tu tak masuk lagi lagi hutang dengan sesama manusia. Semakin lama kerja, naik gaji sikit mula la nak buat loan, especially personal loan. Asyik bertambah je... And this is happen to me jugak! bukan tu sahaja, hutang PTPTN pun belum habis bayar.. Sedih kn??? !


Zaman sekarang orang-orang muda tak sampai umur 30, loan dah maximum. Ada jugak yang muda-muda dah blacklist atau muflis. Sementara loan kita tak maximum lagi lebih baik mula kan sesuatu. Bisnes dengan GLAM tak perlu overhead cost. Semuanya menggunakan social media marketing.

3) Credit Card payment

Sememangnya credit card sangat-sangat la menjadi medium untuk bershopping atau bayar apa saja sampai tak perasan dah sampai had limit. Nak bayar pulak jadi risau sebab terlalu tinggi bil.



Ada orang yang mempunyai lebih dari 3 credit card. Ada yang sampai kena muflis diusia muda.


4) Berkahwin / Bertunang


Ramai yang nak berkahwin buat loan disebabkan tak ada duit simpanan. Hantaran zaman sekarang kalau tak cecah RM10,000 tak sah kan. Saggup berhabis-habisan untuk make sure majlis meriah dan untuk kenang-kenangan.
Kos mak andam, pelamin, katering, semuanya dah mahal. So, cara terbaik ialah buat bisnes dapat side income boleh guna untuk majlis nanti.


5. Shopping

Tak kira lelaki atau perempuan semua mesti suka shopping kan. Ada orang buat loan utk raya sebab nak shopping untuk persiapan raya tak cukup duit. Kalau kita ada extra income, apa salahnya kalau shopping untuk diri sendiri & family kan. Macam mentor kami Hanis Haizi, suka shopping dari hasil duit bonus. Bayar pun pakai cash je. Fuhhh. 



6. Down-payment kereta & rumah


Zaman sekarang kos untuk beli rumah sangat mahal, bayangkan nanti kalau zaman anak-anak kita. Property yg ada kat bandar berganda naik. Menurut kajian, kebanyakkan orang muda yang berpendapatan RM6,000 ke atas baru mampu untuk miliki rumah teres di kawasan bandar. Harga apartment atau condo pun dah lebih RM200,000.




So, bayangkan, kalau harga rumah RM300,000 ke atas dan loan 90%, kita kena bayar downpayment RM30,000. Those yang baru bekerja duit KWSP pun belum tentu cukup untuk bayar 10%. Semakin lama kos rumah semakin meningkat.


7. To give MORE to our parents

Bayangkan kalau kita boleh beri elaun kepada mak ayah kita lebih dari SERIBU sebulan. Bersyukurkan!! Selama mereka besarkan kita, terlalu banyak pengorbanan so alangkah bahagianya bila kita dapat gembirakan mereka. Diorang tak minta wang ringgit tapi sedikit sebanyak boleh beri keselesaan kepada mereka. Beli apa yang mereka suka dan yang penting ingatan pada mereka. dan ini juga adalah sbb utama kenapa fara buat business ni.. terlalu byk pengorbanan mak ayah fara sehingga menjadikan fara seorang insan yang berjaya.. dan atas doa mereka juga yang menjadikan fra lebih kuat untuk teruskan perjuangan dalam dunia perniagaan ini...Aminn..




8. College fees

Ini untuk anak-anak kita. Kena buat simpanan dari SEKARANG. Mana tau satu hari nanti PTPTN dah tak disediakan. Loan PTPTN kena bayar bila start kerja, so mengurangkan gaji bersih. Tak semua company boleh offer gaji yang besar, at least bila dah ada side income tak perlu risau untuk survive. 


Sebab tu la sekarang ramai student-student IPT dah mula buat side income.

9. Emergency

Bila cakap tentang emergency, ramai yang boleh agak kan. Kereta rosak, sakit, family matter, repair rumah dan banyak lagi. At least bila ada side income boleh kita gunakan untuk apa-apa je kejadian yang kita tak rancang. 


10. Persiapan Hari Raya


Sekarang dah masuk bulan Syaaban. Tak lama lagi Ramadhan, pastu Syawal. Untuk persiapan puasa, apa salahnya kalau kita beri duit belanja untuk mak ayah dan keluarga untuk keperluan mereka. Yang paling penting Zakat Fitrah. Dah siap ke segala persiapan raya? Confirm banyak yang perlu dibelanjakan untuk keluarga kan. Duit pun banyak nak pakai untuk persiapan raya. Baju raya, service kereta, untuk mak ayah adik beradik dan macam2. Kalau yang tak dapat bonus, terpaksa la guna duit gaji je... ada juga sanggup buat loan :P

 
Sebab tu la ramai yang buat side income untuk persiapan raya. Jangan takut untuk berubah. Setiap usaha InsyaAllah akan rezeki, asalkan niat yang ikhlas. 

Sedikit sebanyak yang boleh Fara share kenapa kita buat side income. Di GLAM majoriti yang buat side income adalah untuk mengubah nasib keluarga untuk lebih baik. Bukan untuk bermewah-mewah, tapi usaha yang kita buat dapat memberi impak pada diri kita sendiri dan family demi masa depan. Kita akan lebih positive,menguatkan diri kita untuk jadi yang lebih baik dan sentiasa bersyukur dengan nikmat Allah.


Sementara kita masih sihat, berusaha lah untuk kebaikan dan semi masa depan kita dan anak-anak.


Fara
016-2207975

farahzamzareeza@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...