Sunday 14 July 2013

Kepentingan Tidur


BAGAIMANAKAH TIDUR ANDA? 


    






 TIDUR ADALAH PENTING 

10 KESAN Tidur Malam yang Baik/Cukup (UNTUK KESIHATAN)

Semua suka tidur, kalau bangun dari tidur malan yang baik lagi syok kan. Sekarang kita mencoba untuk memahami betapa pentingnya kualiti tidur bagi kesihatan kita bersama. Faktanya, ketika seseorang tidur kurang dari 6-7 jam setiap malam, imunisasi tubuh akan berkurang dan meningkatkan risiko terjangkit penyakit.

Di bawah ini 10 kesan tidur malam yang baik bagi kesihatan.

1. Tidur untuk menjaga jantung Anda lebih sihat
Serangan jantung dan stroke sering kali terjadi pada waktu pagi atau subuh. Fakta ini dapat dijelaskan dengan cara kita tidur berinteraksi dengan kinerja pembuluh darah kita. Tirun yang kurang telah dihubungkan dengan tekanan darah dan kolesterol, dan semua ini menyebabkan risiko terhadap penyakit jantung dan stroke. Janutng Anda akan lebih sihat jika tidur diantara 7-9 jam per malam.

2. Tidur dapat mencegah kanser
Orang yang berkerja malam akan lebih berikiso terkena kanser payudara dan kanser usus besar. Perkara ini disebabkan oleh perbezaan melatonin terhadap orang yang terdedah pada cahaya malam. Sinar cahaya mengurangkan kadar melatonin,iaitu hormon yang membuat kita biasa terasa mengantuk dan juga memjaga tubuh dengan melawan kanser. Melatonin keluar untuk menahan perkembangan tumor. Pastikan agar bilik tidur Anda gelap agar dapat  membantu tubuh Anda membiakkan sel melatonin.

3. Tidur dapat mengurangkan stres
Ketika tubuh Anda kurang tidur, dan iainya boleh mendatangkan stress. Fungsi tubuh akan berada pada keadaan sangat berwaspada dan akan menimbulkan kenaikan tekanan darah serta melepaskan hormon stres. Tekanan darah yang tinggi akan meningkatkan resiko terkena serangan jantung dan stroke. 

4. Tidur dapat mengurangkan tekanan emosi
Peningkatan hormon stres akan meningkatkan tekanan emosi pada tubuh Anda, juga akan mencipta risiko yang lebih besar pada kanser dan diabetis. Tekanan emosi dipandang sebagai salah satu penyebab tubuh kelihatan cepat tua. Oleh kerana itu, orang yang kurang tidur akan lebih cepat kelihatan tua.

5. Tidur membuat Anda lebih segar
Tentu saja, tidur malam yang baik akan membuat merasa bersemangat dan segar keesokan harinya. Merasa aktif dan bersemangat sepanjang hari juga akan meningkatkan kesempatan Anda untuk tidur dangan baik lagi pada malamnya. Ketika Anda bangun dan terasa segar, gunakan tenaga itu secara aktif, maka akan menigkatkan kualiti tidur Anda setiap kali tidur malam tenaga akan ditambah untuk kegunaan esok hari

6. Tidur dapat menguatkan ingatan
Pakar tidak dapat memahami kenapa kita tidur dan bermimpi, tetapi terjadi proses yang disebut memory consolidation (penggabungan memori) terjadi ketika kita tidur. Ketika tubuh Anda berehat, otak Anda tetap berkerja, membuat gabungan antara kejadian-kejadian, perasaan-perasaan dan memori-memori. Semakin tinggi kualiti tidur Anda ianya akan membantu Anda mengingatkan dan memproses dengan lebih baik.

7. Tidur dapat membantu Anda mengurangi berat badan
Pakar juga meneliti bahawa orang yang tidur kurang dari 7 jam per malam akan lebih terkena kegemukan dan obesitis. Hal ini berdasar jika kurang tidur akan mempengaruhi keseimbangan hormon dalam tubuh yang akan mempengaruhi nafsu makan. Jadi, jika Anda nak jaga berat badan, harap selalu mendapatkan tidur yang baik setiap malam.

8. Tidur siang dapat membuat Anda lebih pintar
Tidur sebentar pada siang hari tidak hanya efektif sebagai alternatifrefreshing, juga dapat menjaga kesihatan Anda dan menjaga Anda untuk tetap produktif. Orang-orang yang tidur sekejab di siang hari memiliki tingkat stress yang lebih rendah. Tidur siang juga dapat meningkatkan daya ingat, fungsi kognitif (otak) dan mood baik.

9. Tidur dapat mengurangi risiko kemurungan
Tidur sangat berpengaruh besar terhadap zat-zat kimia dalam tubuh kita, termasuk serotin. Orang yang kekurangan serotin akan lebih menderita kemurungan. Anda dapat mencengah kemurungan dengan memastikan tidur selama 7-9 jam setiap malam.

10. Tidur membantu tubuh Anda memperbaharui tenaga dalaman
Tidur adalah waktu untuk memperbaiki kerusakan akibat stres, sinar ultra violet, dan tanda- tanda berbahaya lainnya. Sel-sel dalam tubuh berkembang lebih banyak protein ketika tidur. Protein ini berguna untuk memperbaiki kerusakaan-kerusakan tadi.

JADI TIDUR DAPAT BANYAK MEMBANTU DARI SEGI KESIHATAN 
BERAPA LAMA ANDA NAK TIDUR BERGANTUNG PADA MASA YANG ANDA ADA
DENGAN TEKNOLOGI BIO VELOCITY SLEEP MATE ANDA DAPAT MENGATASI NYE




Fara
0162207975

or

farahzamzareeza@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...